diumenge, 27 de febrer del 2011

Pràctiques Èdip rei (1)

Penjo dues de les pràctiques que vau enviar per a comentar el text d'Èdip rei. Veureu que no hi poso la nota. Ja us la diré, però m'agradaria que en els comentaris vosaltres mateixos intentàreu avaluar-los (sense necessitat de ser cruels, mireu d'actuar respectuosament en els comentaris, penseu que els companys els pot molestar que sigueu massa directes). La nota és sobre 2'5, com a l'examen.

En roig corregeixo les faltes i poso els comentaris. Cada dia en penjaré dos més.

PRÀCTICA 1


Aquest fragment pertany al Pròleg d’Èdip rei. Per tant, a l’inici de l’obra. Aquest fragment és important perquè es on Èdip diu que venjarà la mort de Laios (sense saber que ha sigut ell qui l’ha matat en una disputa que van tenir feia temps en un camí i sense saber que Laios era el seu pare), ja que Creont diu que el déu Febos ha dit que per a alliberar al seu poble de l’epidemia que pateixen ha de matar a l’assassí de Laios (l’antic rei).
D’ara endavant Èdip intentarà esbrinar qui ha sigut l’assassí del [de l’]antic rei. Però, no serà fins al final de l’obra que se n’adonarà que va ser ell qui el va matar i també descobreix que Laios era el seu pare. D’altra banda, la seva esposa (Iocasta) s’assabenta que està casada amb el seu fill (Èdip) i que ha sigut ell qui ha matat al seu antic marit i per tant es suïcida en saber que el seu fill a qui havien abandonat ella i el seu marit feia molts d’anys es ara el seu espós i comprovant que l’oracle de Delfos s’ha complit, ja que Èdip va ser abandonat perquè l’oracle els va dir a Laios i a Iocasta que el seu fill mataria al seu pare i es casaria amb la seua mare.
Èdip, al contrari que Iocasta accepta el seu destí i el que fa es clavar-se als ulls unes fíbules d’or del vestit de Iocasta i així es queda sec, després diu que ha d’acceptar la seua condena i diu que l’expulsen del país.

Caldria haver dit què ha passat en el pròleg en el qual apareix el fragment, perquè s’entenga el sentit de les paraules dels personatges en el context.
També incidir en la importància del fragment en tant que anticipa el desenllaç de la tragèdia.


PRÀCTICA 2
Aquest fragment  és [se] situa al començament de l'obra, és a dir , al pròleg. Però per a que es dugue aquesta situació [s’haja arribat a aquesta situació] , en la qual apareix Édip como a rei de Tebes, abans han succeït una série de coses.
Édip vivia en la ciutat de Corint, on va ser informat per un profeta , que es casaria amb la seva mare i mataria al seu pare. Ell creient que eren ells els seus pares( Mèrope i Pòlib) , va marxar de la ciutat. Durant el camí fins a Tebes , es va topar amb uns desconeguts, que ell mateix va matar (tret d'un que aconsegueix escapar). Però ell no sabia que entre aquests estava el rei de Tebes , qui era el seu pare. Abans de [d’]arribar a la ciutat, Édip es troba amb la [l’] Esfinx,(un monstre que es menjava als viatgers que no responien bé a la seua pregunta), que li va preguntar , qui era l'ésser que primer camina amb quatre potes després amb dues i més tard amb tres , i Édip va acertar [encertar],la resposta era l'home. D'aquesta manera l'Esfinx va ser vençut [vençuda], i Édip a causa de l'ausència [l’absència] del rei i d'haver salvat la ciutat , el van coronar com a rei de Tebes i a més el van casar amb la reina, Iocasta, qui era la seua mare.
I ara es quan comença l'obra, i es du a terme aquesta escena , en la qual , Creont informa a Édip sobre la solució per a que desaparega la pesta de la ciutat, això era matar a l'assasí del antic rei de Tebes ( el pare d'Édip). Édip apareix com un rei volgut per el poble i sense cap maldat, però ell no sap , que és ell l'assasí. A més , Édip promet matar a l'assasí del rei , per acabar amb la maldició [maledicció] del poble.
A poc a poc, Édip , anirà adonant-se de la seua veritat, a partir de respostes inoportunes , com el d'un missatger , o de la seva pròpia mare.  L'obra acaba amb la mort de Iocasta i Épid ceg [cec] i exiliat de Tebes. La vida d'Édip ha sigut cosa del destí, del qual no pot marxar.

Parles massa dels antecedents del mite d’Èdip “abans” de l’obra, i poc de l’obra en si.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada